نوع
کاربری زمین و نحوه برنامه ریزی حمل و نقل می تواند هم در کوتاه مدت و هم
دراز مدت دارای اثرات بنیادی بر ایمنی معابر باشند . این عوامل نه تنها
شرایط و محیط ترافیک امروزی را خلق می کنند ، بلکه اغلب چهارچوبی را به
وجود می آورند که در آن میان ترافیک آینده ( که می تواند بسیار بیشتر باشد )
می بایست عمل نماید . بنابراین لازم است که اطمینان حاصل شود که افراد
مسئول کاملا از پیامدها و کاربردهای پیشنهادات خود آگاه بوده و همچنین تلاش
بر تضمین این نکته باشد که برنامه ریزی نادرست باعث ایجاد مشکلات فزاینده
ایمنی معابر یا خطرات در سالهای آتی نگردد .
در
بسیاری از کشورهای در حال توسعه فقدان روابط محکم که برای پرهیز از بروز
مشکلات ایمنی جاده ها ضروری می باشد و همچنین مسئولیت های تعریف نشده و یا
تقسیم شده ، اغلب باعث استفاده غیر موثر از فضای خیابان و سیستم های حمل و
نقل می گردند . بیشتر متخصصین در وزارت خانه های مختلف به صورت مستقل از
یکدیگر کار می کنند ، علیرغم این واقعیت که کارهای آنها بر فعالیت یکدیگر
اثر متقابل دارد . در برخی موارد ممکن است مسئولیت ها شبیه به یکدیگر و یا
حتی یکسان باشد ، در حالی که در مواردی دیگر ممکن است هیچ سازمان مسئولی
وجود نداشته باشد .سازمان های تبلیغاتی ، سازندگان و توسعه دهندگان مکررا
در نصب تبلیغات یا احداث ورودی و یا ساختمانهای نزدیک جاده بسیار آزادانه
عمل می نمایند و هیچ گونه تماسی با کسانی که مسئولیت ایمنی جاده را دارند
برقرار نمی نمایند . علاوه براین پیدایش بازارهای غیر رسمی که معمولا در
برخی از نواحی جاده ایجاد می شوند ، می تواند با افزایش حجم ترافیک باعث
بروز مشکلات ایمنی جاده ای گردد .
اگر
قرار باشد که این برنامه ریزی ها باعث بهبود وضعیت ایمنی سیستم حمل و نقل
باشند برنامه ریزی کاربری زمین ، برنامه ریزی و عملکرد ترافیک نیاز به
کنترل و هماهنگی دارد. در کشورهای صنعتی تلاشهایی برای حصول این امر از
طریق بهبود وضعیت کنترل و همچنین ارسال پیشنهادهای برنامه ریزی به سازمان
های دیگر جهت دریافت نظرات آنها انجام می پذیرد . متاسفانه در کشورهای در
حال توسعه مراحل اداری می تواند بسیار وقت گیر و زائد باشند و ممکن است
افراد حرفه ای با تخصص های خاص کم باشند . در چنین مواردی بسیار مهم است که
مسئولیت های سازمانهای مختلف بدرستی تعیین شده و محدوده مسئولیت ها بین
سازمانهای محلی و مرکزی به دقت تعیین گردند . در کشورهای کوچکتر حتی ممکن
است لازم باشد که ابتدا منابع در اختیار یک سازمان مرکزی قرار گیرد تا
بدنبال آن توصیه های لازم را به دیگران ارائه نماید . این امر خصوصا در
مواردی اهمیت دارد که شوراهای محلی که احتمالا دارای تخصص های مربوطه فنی و
برنامه ریزی نیستند ، به عنوان تنها مقام برنامه ریزی عمل می نمایند .
لازم
است که طراحان کاربری زمین کاربردهای ترافیکی و ایمنی پیشنهادات خود را
قبل از نهایی شدن این پیشنهادات درک نمایند . این امر می بایست با ارسال
طرح ها به متخصصین دیگر که مسئول امور ایمنی و ترافیکی معابر می باشند
انجام پذیرد ، چنین کاری احتمالا می تواند از طریق شوراهای هماهنگی ترافیک
صورت گیرد . طراحان همچنین می بایست از چک لیست های لازم استفاده نمایند ،
تا اطمینان حاصل کنند که هیچکدام از جنبه های اصلی موثر بر ایمنی معابر در
طی مراحل طراحی از قلم نیفتاده است .